Program Edukacji Kulturalnej jako wsparcie działań dydaktycznych realizowany przez bibliotekę szkolną Zespołu Szkół Nr 1 w Hrubieszowie

Wstęp

Współcześni pedagodzy coraz częściej zwracają uwagę na potrzebę systematycznej edukacji społeczno-kulturalnej. Wskazują na konieczność wspomagania młodego pokolenia w dostrzeganiu wartości tkwiących w kulturze wysokiej, w rozbudzaniu potrzeb i nawyków z tym związanych oraz w nabywaniu umiejętności samodzielnego udziału w dobrach kulturowych z pomocą określonych form uczestnictwa.

Animacja społeczno-kulturalna, jako kierunek działania, stymuluje młodzież do uczestnictwa w kulturze i spędzania wolnego czasu, które motywują ją do podejmowania działalności społeczno-kulturalnej, nacechowanej dobrowolnością wysiłku, świadomością celu, samodzielnością w zakresie podejmowanych działań związanych ze zdobywaniem wiedzy o kulturze i społeczności lokalnej.

Dzięki animacji społeczno-kulturalnej realizowanej poprzez edukację regionalną kształtowane są postawy młodzieży wobec dóbr kultury regionalnej, jej wartości oraz wzorce kulturowe charakterystyczne dla danej wspólnoty lokalnej.

Cele programu

  • Przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze;
  • Rozwijanie potrzeby stałego kontaktu z kulturą;
  • Uwrażliwienie na piękno literatury i sztuki;
  • Odkrywanie młodych talentów poetyckich, prozatorskich i artystycznych;
  • Kształtowanie postaw moralnych, stylu życia i systemu wartości;
  • Kształtowanie postaw patriotycznych, obywatelskich i proeuropejskich.

Procedury osiągania celów

  • Spotkania z ciekawymi ludźmi: twórcami, działaczami, animatorami kultury itp.
  • Wykłady i prelekcje;
  • Pokazy multimedialne
  • Lekcje muzealne;
  • Uczestnictwo w spektaklach, wystawach, seminariach, prezentacjach i imprezach kulturalnych;
  • Wycieczki;
  • Przygotowywanie wystaw w szkole i bibliotece;
  • Dokumentowanie działań w kronice szkolnej, kronice biblioteki szkolnej i na stronie internetowej szkoły;

Przewidywane osiągnięcia

  • Zainteresowanie młodzieży kulturą regionu i lokalnym życiem kulturalnym;
  • Obcowanie młodzieży z twórczością regionalną;
  • Poznanie aktualnie tworzących i ich dorobku;
  • Dostrzeżenie walorów własnego regionu;
  • Właściwe wzorce zachowań społecznych;
  • Kontakt ze sztuką i czynne oraz świadome uczestnictwo w życiu kulturalnym.

Uczestnicy programu

Uczestnikami programu mogą być uczniowie wszystkich klas w szkole.

Realizacja programu

Realizatorami programu są nauczyciele bibliotekarze oraz nauczyciele współpracujący ze szkolną biblioteką.