“TERMOMODERNIZACJA I POPRAWA EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ BUDYNKÓW SZKÓŁ POWIATU HRUBIESZOWSKIEGO”

W dniu 15.05.2025 r. została podpisana Umowa o objęcie wsparciem bezzwrotnym projektu pn. „Termomodernizacja i poprawa efektywności energetycznej budynków szkół Powiatu Hrubieszowskiego” w programie priorytetowym (PP) „Wymiana źródeł ciepła i poprawa efektywności energetycznej szkół” – finansowanym przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jako Jednostka Wspierająca w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności działając na podstawie Porozumienia z Ministrem Klimatu i Środowiska.

Umowa została zawarta pomiędzy Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z siedzibą w Warszawie przy ul. Konstruktorska 3A, będącym jednostką wspierającą (zwaną dalej JW) plan rozwojowy a Powiatem Hrubieszowskim w Hrubieszowie z siedzibą przy ul. Narutowicza 34, będącym ostatecznym odbiorcą wsparcia ( zwany dalej OOW).

Wartość całkowita Przedsięwzięcia: 24 159 556,62 zł
Wartość kwalifikowalna Przedsięwzięcia: 18 655 294,00 zł
Wsparcie: 18 655 294,00 zł
Stopa wsparcia Przedsięwzięcia: 100 % (netto)

Przedmiotem projektu jest inwestycja polegająca na termomodernizacji istniejących budynków oświatowych Powiatu Hrubieszowskiego na terenie miasta Hrubieszowa. Planowana inwestycja jest zlokalizowana na działkach nr 1181/1, 1181/2, 1182/2 w obrębie ewidencyjnym Śródmieście oraz na działkach nr 540/2, 540/5,541/5, 541/2, 542/4, 542/2, 543/3, 544/4 w obrębie ewidencyjnym Sławęcin w jednostce ewidencyjnej Hrubieszów-Miasto, usytuowana na terenie Gminy Miejskiej Hrubieszów i obejmuje następujące budynki:

  • – Zespołu Szkół Nr 1 w Hrubieszowie przy ul. Zamojskiej 18A,
  • – Powiatowego Zespołu Placówek Szkolno-Wychowawczych w Hrubieszowie przy ul. Zamojskiej 16A,
  • – Zespołu Szkół Nr 4 w Hrubieszowie przy ul. Grabowieckiej 18J.

Projekt głębokiej termomodernizacji energetycznej budynków szkół Powiatu Hrubieszowskiego jest zgodny z zasadą zrównoważonego rozwoju, szczególnie w kontekście racjonalnego wykorzystania zasobów naturalnych, ograniczenia presji na środowiskooraz podnoszenia edukacji ekologicznej.
Planowane przedsięwzięcie obejmuje finansowanie działań ukierunkowanych na:

1) racjonalne wykorzystanie zasobów naturalnych:
termomodernizacja: docieplenie dachów (w tym wykonanie zielonych dachów)
i stropodachów, wymiana okien i drzwi, instalacja c.o., wymiana głównego źródła ciepła, co zmniejszy zapotrzebowanie budynków na energię cieplną. Dzięki poprawie izolacji termicznej budynki będą zużywać mniej energii na ogrzewanie, co zmniejszy wykorzystanie paliw kopalnych i innych zasobów energetycznych, jednocześnie redukując koszty utrzymania,


instalacje fotowoltaiczne: montaż paneli słonecznych o łącznej mocy 137,72 kW


na szkolnych budynkach pozwoli na produkcję energii ze źródeł odnawialnych, co redukuje zapotrzebowanie na energię z sieci, a tym samym zmniejszy emisję dwutlenku węgla i innych zanieczyszczeń związanych z wytwarzaniem energii konwencjonalnej,

2) ograniczenie presji na środowisko:


zmniejszenie emisji CO₂: modernizacja systemów c.o., docieplenie dachów i stropodachów oraz wykorzystanie energii odnawialnej poprzez instalacje fotowoltaiczne prowadzą do znaczącego ograniczenia emisji gazów cieplarnianych. Lepsza izolacja budynków zmniejsza zapotrzebowanie na ogrzewanie, co bezpośrednio przyczynia się do redukcji emisji CO₂ i innych substancji szkodliwych dla atmosfery,

ograniczenie zużycia energii elektrycznej: wymiana tradycyjnego oświetlenia
na energooszczędne oświetlenie LED znacząco zmniejszy zużycie energii elektrycznej. Diody LED mają dłuższą żywotność i są bardziej wydajne w porównaniu do tradycyjnych żarówek,
co przyczynia się do oszczędności energii oraz zmniejszenia ilości odpadów,
zielone dachy przyczyniają się do poprawy jakości powietrza, zatrzymywania opadów deszczu i regulacji temperatury budynku. Zmniejszają efekt miejskiej wyspy ciepła oraz zwiększają powierzchnię biologicznie czynną, co poprawia bilans ekologiczny budynku.
Przedmiotem projektu jest inwestycja obejmująca termomodernizację budynków:
1) Zespołu Szkół Nr 1 w Hrubieszowie, gdzie zaplanowano:

  • prace dociepleniowe związane z dociepleniem dachów, stropodachów,
  • wymianę okien zewnętrznych,
  • wymianę drzwi zewnętrznych i bram garażowych,
  • wymianę systemu c.o.,
  • wymianę instalacji oświetlenia,
  • wykonanie urządzeń z instalacją fotowoltaiczną o mocy – 84,92 kW


2) Zespołu Szkół nr 4 w Hrubieszowie, gdzie zaplanowano:

  • prace dociepleniowe ścian zewnętrznych, fundamentowych,
  • prace dociepleniowe związane z dociepleniem dachów, stropodachów,
  • wymianę stolarki okiennej/okien dachowych/fasad szklanych,
  • wymianę stolarki drzwiowej i bram garażowych,
  • wymianę/montaż głównego źródła ciepła (piec na pellet),
  • wymianę instalacji c.o.,
  • wymianę instalacji oświetlenia,
  • wykonanie urządzeń z instalacją fotowoltaiczną o mocy – 13,2 kW


3) Zespołu Placówek Szkolno- Wychowawczych w Hrubieszowie, gdzie zaplanowano:

  • prace dociepleniowe związane z dociepleniem dachów, stropodachów,
  • wymianę stolarki okiennej/okien dachowych/fasad szklanych,
  • wymianę stolarki drzwiowej i bram garażowych,
  • wymianę instalacji c.o.,
  • wymianę instalacji oświetlenia,
  • wykonanie urządzeń z instalacją fotowoltaiczną o mocy – 39,6 kW.


Pozostałe działania
W ramach zadań zaplanowane zostały działania edukacyjne: szkoleniowo-doradcze oraz edukacyjno-informacyjne mające na celu podnoszenie wiedzy nauczycieli, uczniów w zakresie poprawy jakości powietrza i przeciwdziałania trendom zmian klimatycznych i wykorzystania OZE oraz podnoszenie świadomości użytkowników budynków względem planowanej oszczędności energii. Kształtowanie ekologicznych postaw jest niezwykle ważne dla budowania przyszłości. Poprzez rozwijanie świadomości ekologicznej, zapewnianie wzorców zachowań, edukację i aktywne uczestnictwo, może inspirować uczniów szkół do podejmowania proekologicznych działań. Wpływ, jaki młodzi ludzie mogą mieć na ochronę środowiska, jest ogromny, dlatego warto inwestować w ich edukację i rozwój ekologicznych postaw.
Zaplanowana została również kampania informacyjno-promująca, która w szczególności odnosić się będzie do zamieszczania zdjęć, opisów, postów (strona internetowa, FB itp. OOW), pokazujących jak zmieniają się szkoły w wyniku postępu prac modernizacyjnych i jakie będą tego efekty, dostarczania ukierunkowanych informacji o Przedsięwzięciu różnym grupom odbiorców, w tym mediom i opinii publicznej przez działania promocyjne, współpracę
z mediami oraz do właściwego oznaczenia przedsięwzięcia (tablice informacyjne). Dzięki kampanii młodzież szkolna, mieszkańcy powiatu, (możliwe, że również odbiorcy spoza obszaru) zobaczą rezultaty zaawansowanych prac termomodernizacyjnych, które będą zmierzać w kierunku proekologicznym, co w sposób długofalowy przyczyni się do ochrony środowiska naturalnego i klimatu (działania informacyjne i promocyjne zgodne ze Strategią promocji i informacji Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, o której mowa w art. 14le ust. 2 pkt 10 ustawy; OS_strategia_kpo.pdf (funduszeeuropejskie.gov.pl)).
Dzięki głębokiej termomodernizacji energetycznej budynków, szkoły będą zużywać znacznie mniej energii na ogrzewanie i oświetlenie, długofalowe zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych wpisuje się w krajowe strategie przeciwdziałania zmianom klimatycznym, co pozwala uniknąć przyszłych kosztów związanych z naprawą szkód klimatycznych, jednocześnie wzmacniając odporność gospodarki. Realizacja tego projektu promuje wzrost standardów energetycznych, co może wpłynąć na inne placówki edukacyjne, podmioty użyteczności publicznej, sektor prywatny, zachęcając do modernizacji energetycznej. Prace związane z dociepleniem i wymianą systemów c.o. zwiększają ogólną trwałość budynków, poprawiając ich odporność na zmienne warunki pogodowe, w tym ekstremalne zjawiska atmosferyczne, takie jak mrozy czy upały. Dzięki temu budynki będą bardziej odporne
na przyszłe kryzysy związane z klimatem i zmniejszą potrzebę częstych remontów, co zapewnia ich trwałą przydatność. Izolacja termiczna, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, wymiana grzejników, wymiana oświetlenia poprawiają komfort przebywania w szkole, co pozytywnie wpływa na koncentrację, zdrowie, efektywność nauki i rozwoju.
Przeprowadzenie gruntownej termomodernizacji budynków objętych projektem przyniesie wymierne korzyści dla wszystkich użytkowników wymienionych szkół powiatowych.
Zasady realizacji przedsięwzięcia, w tym zgodnie z zasadą DNSH
OOW zobowiązuje się w szczególności do przestrzegania i stosowania:
zasad polityk unijnych, które są dla niego wiążące, w tym przepisów dotyczących konkurencji, pomocy publicznej, udzielania zamówień publicznych, ochrony środowiska oraz polityki równych szans;
wytycznych, przy czym OOW jest zobowiązany do stosowania wytycznych, o których mowa w art. 14le ust. 2 pkt 4 ustawy, w wersji obowiązującej na dzień dokonywania odpowiedniej czynności lub operacji związanej z realizacją Przedsięwzięcia, chyba że inaczej określono w treści wytycznych;
Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych sporządzonej w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm., zwanej dalej „KPON”;
Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej z dnia 6 czerwca 2016 r. (Dz. Urz. UE C 202 z 07.06.2016, str. 389, zwanej dalej „KPP”;
OOW oświadcza, że zapoznał się z treścią wytycznych, o których mowa w ust. 1 pkt 2. IK podaje do publicznej wiadomości, w szczególności na swojej stronie internetowej lub portalu, wytyczne, o których mowa w ust. 1 pkt 2) oraz ich zmiany, a także termin, od którego wytyczne lub ich zmiany są stosowane.
Projekt głębokiej termomodernizacji energetycznej budynków szkół Powiatu Hrubieszowskiego jest zgodny z zasadami:
równości szans i niedyskryminacji oraz zasadą Równości szans kobiet i mężczyzn – przedsięwzięcie zgodne z zasadami horyzontalnymi Unii Europejskiej określonymi w art. 9 ust. 2 Rozporządzenia Ogólnego, w tym z zasadą równości mężczyzn i kobiet. W ramach realizacji projektu będą stosowane zasady, o których mowa w Wytycznych Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej dotyczących zasad równościowych w funduszach unijnych na lata 2021-2027. Wybór wykonawców w ramach projektu, zapewni równe traktowanie na podstawie otwartych, przejrzystych, proporcjonalnych i niedyskryminujących procedur, niedopuszczających do konfliktu interesów,
długotrwałego wpływu przedsięwzięcia na wydajność i odporność gospodarki polskiej – długofalowo przedsięwzięcie podnosi ogólną efektywność energetyczną budynków w Polsce, co przekłada się na większą odporność ekonomiczną kraju wobec wahań cen energii. Długofalowo, projekt może inspirować kolejne pokolenia do proekologicznych postaw oraz inwestycji w OZE,
Dyrektywy OOŚ 2011/92/WE Parlamentu Europejskiego i Rady – przedmiotowe przedsięwzięcie nie zostało ujęte w załącznikach dyrektywy 2011/92/WE oraz w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko i zgodnie z art. 71 ust. 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, nie zalicza się do przedsięwzięć, których realizacja jest dopuszczalna wyłącznie po uzyskaniu decyzji środowiskowej,
„nie czyń poważnych szkód” – wytyczne techniczne Komisji Europejskiej dotyczących stosowania wymogów związanych z DNHS – na podstawie rozporządzenia ustanawiającego Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności; https://www.kpo.gov.pl/media/143987/6.pdfOOW. OOW zobowiązany jest do bieżącego gromadzenia informacji, danych oraz dokumentacji, które stanowią potwierdzenie realizacji Przedsięwzięcia zgodnie z zasadą „nie czyń poważnych szkód” i przekazywania jej na wezwanie JW.

Budynek szkoły. Loga organizacji